Red Centre - Reisverslag uit Cairns, Australië van Aniek - WaarBenJij.nu Red Centre - Reisverslag uit Cairns, Australië van Aniek - WaarBenJij.nu

Red Centre

Door: aniek91

Blijf op de hoogte en volg Aniek

21 Mei 2012 | Australië, Cairns

Tijd voor een verslag over mijn super mooie ervaringen in het hartje van australie!

Woensdag ochtend om 6 uur opgepikt door de Darwin Express, een minibusje die de 1500 km van Darwin naar Alice Springs rijdt in 2 dagen.
Samen met twee Ierse meisjes, Ash en Bree, een Kiwi (Paul) en een franse vrouw de rest gestart richting alice!

Eerste stop is Katherine, de grootste plaats tussen Darwin en Alice. Aangezien ik hier al was geweest op mijn heenweg naar Darwin was er voor mij niet zo veel te beleven :)
Na een korte stop weer de bus in, op naar de Mataranka hot springs! Eerst het water in gedoken in Bitter Springs, een soort van kreek met superhelder warm water, waar je langzaam door de stroming wordt meegevoerd naar het eindpunt. heeeel veel spinnen gezien (nee geen gevaarlijke :) ) en genoten van het heldere water. Vervolgens een klein stukje verder gereden naar de andere bron, Homestead. Deze was veeel minder indrukwekkend, omdat dit letterlijk een betonnen zwembad is met een doorstroming van het water. Gelukkig zat er een slang in het water, dus het was avontuurlijk genoeg! :D

Na de springs de auto weer in gehopt en gestopt bij een aantal roadhouses onderweg. uiteindelijk rond een uurtje of 5 aangekomen in de Daly Waters Pub, de meest karakteristieke van alle roadhouses aan de stuart highway. De hele pub is volgehangen met ID kaarten, shirts, slippers, schoenen, hoeden, bh's, onderbroeken en weet ik wat nog meer. Hier een bbq gehad en de avond gespendeerd met luisteren naar australische country muziek, pool en een hoop gesprekken met outback locals. Geslapen in de kamers van DalyWaters en de volgende morgen op om 5 uur, om te vertrekken om 5,30 s morgens!

uiteraard wat uurtjes slaap gepakt in het busje en de eerste grote stop was Devil's Marbles. Hele grote, voornamelijk ronde Stenen die verspreid liggen in het hele landschap. Volgens de Aboriginals zijn de stenen de eieren van de Regenboogslang, een van de belangrijkste figuren uit de creation time (de scheppingstijd van de aarde volgens de abo's) hier een hoop foto's gemaakt (doe alsof je een stenen ei uitpoept!) en gelachen en daarna weer HUP de bus in, op naar Wycliff Well, DE UFO spotplek in Australie. Dit roadhouse is volgehangen met krantenartikelen over gespotte aliens, ufo's en weet ik wat nog meer. een leuke, korte tussenstop waard.

Hierna simpelweg gereden, gereden, gereden en gereden. S avonds rond 6 aangekomen in Alice Springs, in Annie's Backpackers, het hostel dat de DArwin Express organiseert. Een heerlijk maaltijd gehad, een paar biertjes gedronken en niet te laat mijn bed in, want de volgende dag...

Opstaan om 5 uur! de bus richting Watarrka National Park / Kings Canyon vertrekt om 5.30, dus weer een heerlijk vroege morgen. na een uurtje of 5 rijden met wat tussenstops aangekomen in Kings Canyon. Hier met de hele groep (inmiddels uitgegroeid tot een groep van 22 mensen) de Rim-walk gedaan in de canyon. een 3,5 uur durende walk die eerst over de rug van de canyon loopt, afdaalt naar het water beneden en vervolgens weer terug omhoog gaat. supermooi!

Na de walk de bus ingesprongen, op weg naar het bushcamp waar we de nacht door gingen brengen in Swags. Swags zijn typisch australische camping'tenten'. Stel je het volgende voor: een Slaapzak van Canvas, met een matras, waar je je slaapzak in wurmt en vervolgens jezelf. De Swag sluit tot aan je schouders, dus alleen je hoofd popt uit je slaapzak&swag. Aangezien het s nachts in de desert een graadje of 2 is, is het fijn dat alles zo klein en wurmerig is, dan blijf je iig lekker warm!

Na een avondje bbq en kampvuur heerlijk geslapen in mijn swag, onder een sterrenhemel met uitzicht op de melkweg, huilende dingo's op de achtergrond en een bevroren neus.

Zaterdag opgestaan om 5 uur, swags opgerold en op de trailer gelegd, ontbijt gehad en in alle vroegte op naar Kata Tjuta. Kata Tjuta ligt niet ver van Ayers Rock en kun je je het beste voorstellen als allemaal Mini Ayers rock's, die naast elkaar liggen en een soort heuvel landschap vormen. Een 3 uur durende hike gemaakt tussen de Domes van Kata Tjuta, een van de mooiste en indrukwekkende uitzichtend die ik ooit heb gezien.
Aangezien KAta Tjuta voor de aboriginals een van de meest heilige plekken is (hier vindt de inauguratie van jongen tot man plaats) is het ten strengste verboden om op de domes te klimmen. Maar er tussendoor lopen is al indrukwekkend genoeg :)

Na the olgas op naar ayers rock! wat een berg. Bizar om vanuit het niets ineens een 340 meter hoge rots te zien verrijzen. Na de lunch het cultural centre ingegaan om wat meer te leren voer het verleden van de aboriginals en hun leefwijze en religie.
Hierna de keuze uit twee dingen: de helft van de mala -walk, die je rondom de rots leidt of de rock beklimmen. 1 kleine notitie: samen met Kata Tjuta is Uluru het heiligste wat er is voor de aboriginals. Zij verzoeken je dan ook om de rots niet te beklimmen en hun religie te respecteren. Voor mij reden genoeg om te genieten van de rots op de grond (ik ga toch ook niet de sint pieter in in een korte broek, of de blauwe moskee is zonder hoofddoek..)
Helaas denkt zo'n 20% van de toeristen hier anders over en beklimmen mensen nog steeds de rots.

Na de basement walk naar de sunset viewing area gereden, om de zon onder te zien gaan bij ayers rock. tijdens de sunset verandert de kleur van de rock constant, een bizar en prachtig gezicht!

Hierna teruggereden naar het ayers rock campground, waar we heerlijk burrito's hebben gegeten en weer een nachtje kampvuur en swags voor de boeg hadden!

Zondag wederom opgestaan om 5 uur, om op tijd te vetrekken voor de sunrise bij ayers rock. Ook dit is een mooi gezicht, hoewel minder indrukwekkend dan de zonsondergang. Uiteraard toch genoten en weer een hele hoop foto's gesschoten.

Na de sunrise tijd voor het laatste stuk van de basement walk met een hoop cultural info van onze gids, Jason. Veel geleerd voer alle mythes en verhalen die de aboriginals vertellen over elke scheur, gat en bobbel in Ayers Rock.

Na de rock een heerlijke lunch gehad met eieren, bacon, sausages, wraps, salade en weet ik wat nog meer. De rest van de bus ging op terug naar alice spirngs met een stop op een camel-farm, samen met de twee ierse meiden werd ik gedropt op het airport van Uluru, om mijn vlucht te pakken naar Cairns!

Via Syndey naar Cairns gevlogen en daar gisteravond laat aangekomen. Helaas is het hele noordoosten van australie regenachtig (dat noemen ze de sunshine coast) maar gelukkig is het hier nog wel een graadje of 27.

Dus, de oostkust gaat beginnen! op zoek naar niet travelbuddy's, om de oostkust te verkennen!

Ik hou jullie op de hoogte :)

xxx

• 21 Mei 2012 - 17:34

OPA & OMA:

Hoi lieferd wat een belevenis weer we genieten er enorm van Wat zal je veel te vertellen hebben als je weer thuis bent we kijken elkekeer er weer naar uit. Zo leuk en spannend weer gegeven gaat zo door Heel veel liefs van ons en dikken knuffel XXXXXX
    XXXXXXXXXXXXX